Educatief partnerschap met ouders
“We doen het sámen”
Eelco, Ties en moeder Odette
Ties is de lenigste van de klas en is superfit. Geen wonder dus, dat gym met stip op één staat van de leukste vakken. Leerkracht Eelco kan met gemak nog veel meer kwaliteiten opsommen. Ties is gezellig in de groep, houdt van grapjes maken en kan ook goed leren. “In een jaar op De Windvang is Ties lekker vrij geworden, dat is prachtig om te zien.”
Ties? Die heeft – in positieve zin – lekker veel praatjes. Leerkracht Eelco houdt ervan. “Dat was een jaar geleden wel anders. Toen hij op school kwam, was hij heel stil en vond het hier best spannend. Nog steeds zie ik die Ties wel eens, als hij iets spannend of moeilijk vindt. Maar hij deed gelukkig veel zelfvertrouwen op en heeft flinke stappen gezet in zijn ontwikkeling.”
Dat Eelco en Ties snel een goede relatie wisten op te bouwden, hielp enorm. “Het is belangrijk dat kinderen tijd en ruimte krijgen om te wennen”, benadrukt Eelco. “Pas als ze lekker in hun vel zitten en vertrouwen hebben in zichzelf en in mij, komen ze aan leren toe. Ieder kind moet weten dat je goed bent zoals je bent.”
Eelco, Ties en zijn ouders trekken samen op.
Leren over het leven
Eelco deelt veel over zichzelf met zijn klas en nodigt daarmee zijn leerlingen uit om zich óók open en kwetsbaar op te stellen. “Ik ben zij-instromer in het onderwijs”, illustreert hij. “Ik vertel dan aan de kinderen dat ik zoiets nieuws ook spannend vind en hoe ik omga met de spanning van een tentamen doen. Zo geef ik een kijkje in mijzelf en maak duidelijk dat nieuwe stappen zetten hoort bij het leven. En dat je dat spannend mag vinden.”
Overstap
Moeder Odette vond het best een stap van regulier naar speciaal basisonderwijs, vooral omdat je een kind uit zijn vertrouwde omgeving haalt. “Ties was er zelf in het begin heel boos over, ook omdat we pas vlak voor de zomervakantie hoorden dat hij niet op zijn school kon blijven. Maar toen we hier eenmaal rondkeken, kregen we meteen een goed gevoel. Kinderen zeiden ons vriendelijk gedag en er was rust in de school.”
Meer tijd en aandacht
En nu? “Eelco kijkt echt naar kinderen”, merkt Odette. “We hebben ook het gevoel dat we het sámen doen als ouders en leerkracht, dat is heel fijn. Als er iets is, dan zijn de lijntjes kort. Op zijn vorige school werd Ties gewoon niet gezien. En dat is misschien ook niet vreemd, met 32 kinderen in de klas en een paar flinke druktemakers. Hier startte Ties in een klas van zestien kinderen en is er meer tijd en aandacht.”
Ook betere resultaten
Odette zag eerst op tegen het taxivervoer – Ties komt uit Wassenaar naar Katwijk – maar ook dat loopt nu goed. “Hij zegt dat hij het saai vindt, maar ik krijg wel regelmatig mooie foto's geappt als hij onderweg is”, lacht ze.
“We zijn heel blij met de overstap. We hadden geluk met de klas waar Ties in kwam en ook met Eelco. Het is ook fijn dat ook zijn resultaten nu omhoog gaan, doordat hij zo goed op zijn plek zit.”